الین طرح فناوران هوشمند

کاربرد های RFID

کنترل تردد کارمندان در یک اداره از طریق rfid

فناوری RRFID

از فناوری RFID به جهت قابلیت هایی که از آن نام برده شده در زمینه ها و مکان های گوناگونی می توان بهره برد. اصول کار در همه مواردی که ذکر خواهد شد از شیوه ای واحد بهره می برند. ولیکن با ذکر کاربردهای آن، دید جامع تری نسبت به این فناوری ارائه می شود. از جمله این کاربردها می توان به موارد متعدد زیر با توضیح مختصری از عملکرد هر یک، اشاره داشت تا به اهمیت این فناوری بیش از پیش واقف گشت:

کنترل تردد کارمندان در یک اداره: داده های موجود در تگ های RFID، با عبور اشخاص از گیت ها، خوانده می شود.

 

کنترل تردد کارمندان در یک اداره از طریق rfid
کنترل تردد کارمندان در یک اداره از طریق rfid

 

سیستم های امنیتی و کنترل سطوح دسترسی: جاسازی تگ های RFID در کیف های امنیتی جهت دسترسی به اطلاعات حساس

کنترل موجودی انبارها: توسط آنتن های Reader که در گیت های انبار قرار دارد، می توان داده های دریافتی تگ ها را ثبت کرده، ضمن آگاهی از موجودی انبار، کنترل اموال، مکان یابی، کنترل چرخه تولید، فروش و بازرگانی و خدمات پس از فروش را تحت کنترل مدیر قرار داد. بدین طریق هزینه کنترل موجودی کاهش یافته و کارآیی و دقت افزایش می یابد.

 

کنترل موجودی انبار از طریق rfid
کنترل موجودی انبار از طریق rfid

 

مدیریت دام و حیوانات: بوسیله کپسول های قابل تزریق و یا تگ هایی که به گوش حیوانات متصل می شود، می توان شناسایی حیوانات اهلی یا خانگی گم شده، اطلاع از آمار دقیق حیوانات تحت مسئولیت، اطلاع از سابقه پزشکی و مراقبتی و محل نگهداری آن و … را مدیریت کرد. شاید به نظر برسد هزینه استفاده از این فناوری در چنین مواردی توجیه ناپذیر است؛ ولی در ردیابی و کنترل حیواناتی نظیر گاوهای شیرده یا سگ های مخصوص مبارزه با مواد مخدر که گران قیمت هستند، استفاده از این فناوری از سودمندی بسزایی برخوردار خواهد شد.

 

 

مدیریت دام و حیوانات از طریق RFID
مدیریت دام و حیوانات از طریق RFID

 

کنترل ورود و خروج وسایط نقلیه: با چسباندن تگ های تعریف شده روی وسایل نقلیه ای که مجوز ورود و خروج را به مکان خاصی دارند، می توان راهبند هوشمندی را پیاده سازی کرد. بدین صورت که ریدر پس از بازخوانی داده های روی تگ و تشخیص مجوز آن، گیت ورود یا خروجی را باز می کند.همچنین با این روش مکان یابی کامیون ها و ماشین های حمل بار به آسانی میسر می شود.

کنترل ورود و خروج وسایط نقلیه با RFID

 

مانیتورینگ و مدیریت بر کتابخانه ها: با چسباندن تگی حاوی مشخصات کتاب بر روی آن و بهره گیری از آنتن ها و ریدرها می توان از مزایای این فناوری در مدیریت کتابخانه بهره جسته و از مزایای این فناوری به نفع کتابخانه استفاده کرد.

 

مانیتورینگ و مدیریت بر کتابخانه ها با RFID
مانیتورینگ و مدیریت بر کتابخانه ها با RFID

 

موارد پزشکی: بوسیله مچ بندهایی حاوی تمام اطلاعات بیمار که به محض ورود به بیمارستان و پذیرش به دست وی بسته می شود، می توان از بروز خطاهای جبران ناپذیر اجتناب نمود.

امنیت: برای مثال در فروشگاه های زنجیره ای، پوشاک و … می توان از این تگ ها جهت جلوگیری از سرقت استفاده کرد یا برچسب RFID را داخل ماشین قرار داده و اگر چنانچه کلید مورد نظر نباشد، ماشین حرکت نکند.

مدیریت بارمسافران: با استفاده از فناوری RFID مدیریت و سازماندهی کارهای مختلف اداره بار نظیر مکان یابی، جداسازی، دسته بندی و حمل و نقل اثاثیه مسافران بهبود یافته و از بروز خسارات احتمالی و مفقود شدن آنها جلوگیری به عمل می آید. در نتیجه از هزینه های شرکت های هواپیمایی کاسته شده و با کاهش زمان فرآیندهای مذکور، در بالا بردن خدمات ارائه شده به مسافران کمک می کند. همچنین می توان در جهت صدور کارت پرواز نیز از این فناوری به نحو احسن استفاده کرد.

مدارک شناسایی، گواهی نامه ها: استفاده از این فناوری در کارت ملی هوشمند، گواهی نامه رانندگی هوشمند، گذرنامه الکترونیکی و … (البته با در نظر گرفتن تدابیر لازم امنیتی) قابل تامل می باشد.

سایر کاربردها: از این فناوری در رویدادهای ورزشی، دریافت عوارض جاده ای، مدیریت خط تولید و انبارها (جهت کاهش هزینه های بازرسی و افزایش دقت، کاهش اشتباهات حمل و آگاهی از تمام اطلاعات قطعات محصولات)، استفاده در صنایع دارویی (جلوگیری از ورود مواد اولیه نامناسب به خط تولید)، استفاده برای پرداخت های غیرنقدی نظیر پرداخت هزینه مترو، بلیت اتوبوس، سیستم های اعتباری اماکن مختلف، هتل ها و … (محل های POS) جهت کاهش هزینه صدور بلیت و چک کردن بلیت که احتمال خطا و زمان انتظار مسافران را کاهش می دهد.

 

تکنولوژی RFID

فناوری RFID دارای کاربردهای نظامی گسترده ای نیز می باشند که همگی از ساختار کلی این فناوری تبعیت می کنند و بسته به مورد اجرایی متفاوت عمل می کند. اگر این فناوری به تجهیزات نظامی بسط پیدا کند، نیروهای نظامی از برتری های ویژه ای در پادگان ها و مقرهای فرماندهی و انتظامی و همچنین در جنگ یا وقوع بحران هایی نظیر زلزله، برخوردار خواهد شد. با گسترش این فناوری در تجهیزات نظامی، حراست از مکان های صعب العبور، شناسایی نیروهای خودی و دشمن، ردیابی حرکت و جابجایی، تحویل سلاح، نگهبانی هوشیارانه، مدیریت انبار مهمات،… و همچنین کنترل تردد زندانیان و جلوگیری از آدم ربایی مثمر ثمر بوده، از لحاظ مدیریت ، کنترل و هزینه های نظامی و انتظامی سودمند و نافع خواهد بود.

کارشناسان شرکت الین آماده پاسخگویی به شما مشتریان گرامی می باشند
WeCreativez WhatsApp Support
کارشناس فروش
کارشناس شماره 1
در دسترس
WeCreativez WhatsApp Support
کارشناس فروش
کارشناس شمار 2
در دسترس