الین طرح فناوران هوشمند

سیستم هوشمند مدیریت پارکینگ

سیستم هوشمند مدیریت پارکینگ

پارکینگ هوشمند

در دنیای مدرن، پارکینگ هوشمند با هدف شناسایی، دسترسی، بررسی و کنترل ورود و خروج اتومبیل‌ها، قادر است تمام مشکلات موجود در حوزه کنترل و مدیریت پارکینگ را برطرف کند. کشور ما نیز مانند همانند کشورهای مدرن و پیشرفته جهان، گام رو به جلویی در توسعه و گسترش سیستم کنترل هوشمند پارکینگ برداشته است. دسترسی به این نوع پارکینگ‌ها، امکانات و مزایای قابل توجهی را برای رانندگان به وجود آورده است. با توجه به افزایش روزمره اتومبیل‌ها و وسایل نقلیه، احداث پارکینگ‌های هوشمند در کلان شهرها ضروری محسوب می‌شود.

هوشمند‌سازی پارکینگ‌ها در ایران می‌تواند میزان استفاده از سوخت، فضا و زمان را به حداقل برساند و در عوض، میزان ایمنی اتومبیل‌ها در پارکینگ را افزایش دهد.

پارکینگ هوشمند چیست؟

مردم ایران هر روز با معضلاتی اعم از آلودگی هوا، ترافیک، کمبود زمان، صف‌های طولانی جهت پارک کردن اتومبیل، نبود فضای مناسب و غیره دست و پنجه نرم می‌کنند. با افزایش بی‌رویه جمعیت در چند سال اخیر، بسامد معضلات مذکور در ایران نیز چند برابر شده است. ایجاد یک راه‌حل مناسب مانند توسعه پارکینگ هوشمند در کلان‌ شهر‌ها، می‌تواند بخشی از معضلات را برطرف کند و آسایش را به مردم و شهر بازگرداند. پارکینگ هوشمند می‌تواند در کنترل زمان و برنامه‌ریزی موثق و دقیق، نقش بسزایی را ایفا نماید. در مجموع، پارکینگ هوشمند با امکان ایجاد دسترسی، بررسی و کنترل دقیق ورود و خروج وسایل نقلیه، مشکلات موجود در حوزه کنترل پارکینگ را حل می‌کند.

در سیستم پارکینگ هوشمند، با به کار بردن تجیهزات مدرن و پیشرفته اعم از راهنمایی پارک اتومبیل‌ها و اعلام ظرفیت باقی‌مانده، کنترل الکترونیکی روشنایی و وجود سنسورهای شناسایی اتومبیل، نظم و رفاه بیشتری را برای رانندگان و مردم مهیا کرده است.

انواع سیستم‌های هوشمند کنترل پارکینگ

به‌طور کلی، انواع سیستم‌های هوشمند کنترل پارکینگ به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  1. سیستم‌های مدیریت مکانیزه پارکینگ
  2. سیستم کنترل هوشمند و هدایت پارکینگ

در ادامه هر یک از انواع ذکر شده را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم:

سیستم‌های مدیریت مکانیزه پارکینگ

سیستم‌های مدیریت مکانیزه پارکینگ (به اختصار PMS)، بر اساس امکانات می‌توانند به دو دسته مکانیزه و نیمه مکانیزه تقسیم شوند. در سیستم نیمه مکانیزه، برخی از امور توسط نیروی انسانی انجام می‌شود. به عنوان مثال، به محض قرارگرفتن اتومبیل در ورودی پارکینگ، کارت به صورت دستی از سوی اپراتور یا توسط سیستم مکانیزه، یعنی دستگاه تحویل دهنده کارت به راننده داده می‌شود. همچنین در حین خروج اتومبیل و ارائه کارت خود به اپراتور، سیستم با دریافت اطلاعات کارت، تصویر اتومبیل را بررسی کرده و پلاک خروجی را با زمان ورودی مقایسه و براساس زمان ثبت شده، هزینه را اعلام می‌کند. هزینه پارکینگ معمولا به صورت نمایشگر LED به راننده اتومبیل نشان داده می‌شود.

در سیستم تمام مکانیزه، نیروی انسانی به طور کامل در فرآیند ثبت و بررسی اتومبیل در پارکینگ حذف می‌شود. حذف نیروی انسانی می‌تواند برخی هزینه‌ها و اشتباهات انسانی و سوء استفاده مالی را از بین ببرد. سیستم تمام مکانیزه به نحوی طراحی شده است که حداقل ترافیک را در مسیر ورودی و خروجی به وجود آورد و میزان ترافیک حتی به صفر برساند. سیستم تمام مکانیزه از سرور دیتابیس جهت ثبت، پردازش، ذخیره و محاسبه اعتبار برخوردار است. سیستم اعتبارسنجی کارت و کنترل ورود و خروج اتومبیل به صورت اتوماتیک طراحی می‌شود.

سیستم کنترل هوشمند و هدایت پارکینگ

سیستم کنترل هوشمند پارکینگ (به اختصار PGS)، شامل چراغ سبز، قرمز، سنسورهای فراصوتی و رابط‌های محلی است. در هر فضای پارک، روی سقف، چنین سنسوری یا یک نمایشگر LCD سبز و قرمز نصب می‌شود. این نمایشگر از ابتدای هر لاین راننده، می‌تواند علاوه بر تعداد موجود، موقعیت مکانی محل‌های خالی پارک را نیز نشان دهد.

در سیستم کنترل هوشمند پارکینگ، تمامی اطلاعات در یک رایانه به عنوان سرور ذخیره می‌شود و نرم افزار کنترلی در اتاق کنترل به کار برده می‌شود تا اطلاعات درون سرور را استخراج کند و نمایش دهد. این کار از طریق ایجاد یک شبکه حسگر هوشمند به جهت شناخت فضای خالی یا اشغال شده در سطح پارکینگ یا از طریق صفحات نمایشگر ورودی و خروجی پارکینگ، طبقات و راهروها، برای اطلاع رسانی فوری از ظرفیت خالی هر منطقه قبل از ورود به پارکینگ میسر می‌شود.

 

کارکرد‌های سیستم کنترل هوشمند پارکینگ

سیستم کنترل هوشمند پارکینگ توانایی نظارت دقیق و مستقیم و دسترسی راحت اپراتور پارکینگ به منظور بررسی وضعیت اتومبیل راننده را دارد. سیستم مذکور قادر است از طریق وایرلس، وای‌فای و لن، قابلیت کنترل از راه دور را فراهم کند. همچنین این سیستم می‌تواند چند پلاک برای هر یک از فضاهای پارک موجود جهت مدیریت متمرکز روی هر یک از فضاها را ذخیره سازی کند. سیستم کنترل هوشمند پارکینگ می‌تواند آمار را به صورت روزانه، ماهانه و همچنین به صورت بازه‌های زمانی درخواست شده، ثبت و ضبط کند و نشان دهد. سایر کارکردهای سیستم کنترل هوشمند پارکینگ عبارتند از:

  • محاسبه ی مدت زمان پارک هر اتومبیل و نمایش آن در اتاق کنترل
  • هدایت اتومبیل‌های ورودی به فضای خالی موجود در حداقل زمان ممکن توسط نمایشگر‌ها
  • نمایش تعداد اتومبیل‌های وارد شونده و خارج شونده در هر لحظه
کارشناسان شرکت الین آماده پاسخگویی به شما مشتریان گرامی می باشند
WeCreativez WhatsApp Support
کارشناس فروش
کارشناس شماره 1
در دسترس
WeCreativez WhatsApp Support
کارشناس فروش
کارشناس شمار 2
در دسترس