سیستم کنترل بازرسی از ورود یا به سرقت رفتن اشیایی مثل انواع سلاح‌های سرد و گرم، مواد مخدر یا قطعات الکترونیکی مانند گوشی‌های تلفن همراه جلوگیری می کنند. حتماً تا کنون از گیت بازرسی فرودگاه یا هواپیما عبور کرده اید. آیا تاکنون با خود فکر کرده اید که این گیت های بازرسی چگونه کار می کنند یا چه موارد کاربرد دیگری دارند؟ در اماکنی که برای ورود افراد محدودیت‌هایی از نظر وسیله های همراه وجود دارد، از سیستم های امنیتی گیت بازرسی استفاده می شود. از این اماکن می‌توان به فرودگاه ها، سالن‌های کنفرانس، مراکز دولتی، دفاتر مقامات عالی رتبه کشوری، خروجی انبار‌ها و سایر موارد اشاره کرد. در ادامه این مقاله سعی داریم تا انواع تجهیزات دستگاه‌های کنترل بازرسی را معرفی کنیم.

اهداف دستگاه کنترل بازرسی

سیستم کنترل بازرسی به عنوان بخش مهمی از تامین امنیت در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به محیط هر مکان ممکن است نوع سیستم کنترل به کار رفته نیز تغییر کند. گاهی اوقات ممکن است دستگاه های کنترل بازرسی تنها برای ثبت زمان ورود و خروج اشخاص به کار رود و برای کنترل فیزیکی افراد نباشد. این مدل از دستگاه‌های کنترل بازرسی ساعات کار افراد را محاسبه کرده و بر اساس آن می‌توان میزان حقوق یا مزایا را در نظر گرفت.

انواع دستگاه کنترل و بازرسی

دستگاه های کنترل بازرسی تایگر به سه دسته اصلی به شرح زیر تقسیم بندی می شوند:

  • دستگاه کنترل بازرسی ایکس ری (X-Ray)
  • گیت بازرسی فلزیاب
  • راکت دستی فلزیاب

در سازمان های دولتی، نظامی، سفارتخانه‌ها و دیگر مجموعه های مشابه می توان با کمک این دستگاه ها به جلوگیری از ورود یا خروج وسایل غیر مجاز پرداخت. انواع سلاح های سرد و گرم، مواد مخدر یا قطعات الکترونیکی مانند گوشی تلفن همراه توسط این دستگاه قابل تشخیص است و همچنین این دستگاه میزان سرقت‌ها را تا حد زیادی کاهش می دهد. از انواع تجهیزات می‌توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

دستگاه کنترل بازرسی ایکس ری (X-Ray)

دستگاه بازرسی ایکس ری برای بررسی چمدان، بار و محموله‌های کوچک و بزرگ، کیف دستی و… در ورودی فرودگاه ها، راه‌آهن، سازمان‌های امنیتی، شرکت‌های حساس و… به کار می‌رود. این دستگاه ضمن تصویر برداری به صورتx-ray قادر است تمامی وسایل و مواد ممنوعه مانند مواد منفجره و مواد مخدر و… را دقیق و با امنیت بالا به نگهبانان حراستی نشان دهد. دستگاه بازرسی ایکس ری دارای تونلی است که مرسولات با استفاده از یک نوار نقاله از این تونل عبور داده شده و به آن‌ها اشعه ایکس تابانده می‌شود، اندازه این تونل در دستگاه‌ها با کاربری‌های مختلف متفاوت خواهد بود.

 

دستگاه کنترل بازرسی ایکس ری (X-Ray)

گیت بازرسی فلزیاب

این وسیله به منظور بازرسی بدنی افراد به صورت الکترونیکی و با سرعت بالا و هزینه پایین جهت حفظ نظم و امنیت به کار می‌رود. گیت بازرسی فلزیاب با زون بندی‌های مختلف قادر خواهد بود اشیا فلزی مانند اسلحه‌های گرم و سرد، ابزارهای فلزی مختلف، موبایل و… را تشخیص دهد. اگر اشخاص اشیا فلزی (آهنی و غیر آهنی) یا یک مدار الکتریکی در لباس‌های خود پنهان کرده باشند، دستگاه فلزیاب با هشدار صوتی و روشن شدن چراغ‌های LED که در ستون‌های گیت تعبیه شده، کشف شی فلزی یا الکتریکی را به ماموران امنیتی و یا حراست اطلاع می‌دهد.

راکت دستی فلزیاب

یک دستگاه فلزیاب دستی است که به منظور پیدا کردن اشیا فلزی غیر مجاز مانند اسلحه‌های گرم و سرد، ابزارهای فلزی مختلف، موبایل و… به صورت الکترونیکی و با سرعت بالا و هزینه پایین جهت حفظ نظم و امنیت به کار می‌رود. راکت دستی فلزیاب را می‌توان در فرودگاه ها، سازمان‌ها و ادارات امنیتی، ورزشگاه‌ها و استادیوم ها، مدارس و هر جایی که نیاز به ممانعت از ورود اشیای فلزی خطرناک می‌باشد، نصب و راه اندازی کرد.

نحوه کار دستگاه کنترل بازرسی

تجهیزات کنترل بازرسی مانند ایکس ری، راکت بازرسی و گیت فلزیاب که از فناوری اشعه ایکس و میدان مغناطیسی استفاده می‌کنند، می‌توانند از خطای انسانی بازرسی‌ها جلوگیری کنند و مانع از ورود و خروج اشیا بدون مجوز شوند.

به زبان ساده دستگاه‌های اشعه ایکس معمولا شامل یک نوار نقاله هستند که چمدان‌ها را از مقابل یک لامپ اشعه ایکس عبور می‌دهند در سمت مقابل لامپ یک صفحه سنسور قرار دارد که میزان اشعه ایکس عبوری از چمدان‌ها را اندازه گیری می‌کند و آن‌ها را برای نمایش روی یک مانیتور می فرستد، تا اینجا همه چیز دقیقا شبیه دستگاه‌های رادیولوژی است. اشعه ایکس پس از عبور از جسم به سنسورهای آشکارساز برخورد می‌کند که این آشکارسازها دارای چند برد قابل تعویض می‌باشند که انرژی اشعه ایکس را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

این دستگاه قادر است شکل اشیای داخل چمدان را به نمایش بگذارد. همانطور که شکل استخوان‌ها را در رادیولوژی نشان می‌دهد و بر اساس شکل محل شکستگی استخوان‌ها قابل تشخیص است رد این تصاویر نیز محل وجود اشیای داخل چمدان تشخیص داده می‌شود.