الین طرح فناوران هوشمند

ویژگی‌های دوربین های مداربسته تحت شبکه

ویژگی‌های دوربین های مداربسته تحت شبکه

ویژگی های منحصر به فرد دوربین تحت شبکه

با وجود یک فضای مجازی به نام اینترنت و گسترش روز افزون این بستر مجازی و با دسترسی آسان کاربران به این فناوری باعث شد تا نسل جدیدی از دوربین مداربسته های تحت شبکه IP Camera بوجود آیند. دوربین مداربسته های تحت شبکه را می توان به عنوان یک دوربین مداربسته با یک IP منحصر به فرد در یک شبکه داخلی (Local Network) تعریف کرد و با استفاده از این شناسه IP می توان تصاویر را بر روی سیستم های شبکه ای انتقال داد.

کاربر می تواند بروی شبکه تصاویر دوربین مداربسته را بصورت زنده مشاهده کند و همچنین با استفاده از این شناسه می تواند انتقال تصویر از راه دور را براحتی فعال و مدیریت. پس از اتصال دوربین مداربسته به سوئیچ شبکه، کاربر با استفاده از نرم افزار مانیتورینگ (CMS) و با استفاده از بستر اینترنت می تواند به تصاویر دوربین مداربسته تحت شبکه دسترسی داشته باشد.

ویژگی‌های دوربین های مداربسته تحت شبکه

دوربین های مداربسته تحت شبکه

دوربین های مداربسته تحت شبکه یکی از ایده آل ترین نوع دوربین مداربسته است که برای مشاهده آنلاین، ضبط با بهترین کیفیت و وضوح بالای تصویر می باشد. همه دوربین های تحت شبکه دارای منوی شبکه Web Viewer هستند که با استفاده از هر نوع مرورگر تحت وب می توان به این منو دسترسی داشت. دوربین مداربسته تحت شبکه، کاملاً مستقل از کامپیوتر عمل می کنند و با توجه به نوع قابلیت هایشان هر دوربین مداربسته ویژگی های منحصر به فردی را برای کاربر فراهم می آورد.

ویژگی‌های دوربین های مداربسته تحت شبکه

 

استفاده از این دوربین به علت قابلیت های مضاعف و انعطاف بالا در کاربرد و حتی نصب و اجرای آنها و همینطور پیشرفته تر بودن نسبت به دوربین های مداربسته آنالوگ، TVI، CVI و AHD کاربران را به سمت این نوع دوربین مدار بسته بیشتر سوق می دهد. تنوع مدل در این نسل جدید دوربین ها به مراتب بیشتر از دوربین مدار بسته های نسل قدیم است که می توان گفت کارایی یک دوربین تحت شبکه در مقابل نصب چندین دوربین به مراتب بهتر است؛ همانند نصب دوربین مداربسته تحت شبکه پانوراما در یک مرکز خرید با زاویه دید 180 درجه، بدلیل پوشش وسیع و حذف دوربین مداربسته های اضافی باعث کاهش هزینه و زمان می شود.

برای ضبط تصاویر دوربین های تحت شبکه از دستگاه ضبط ان وی ار (NVR) باید استفاده شود و نمی توان این دوربین ها را به دستگاه ضبط DVR متصل نمود. برخلاف دستگاه ضبط دی وی ار که دارای چندین پورت ورودی دوربین است، دستگاه ضبط ان وی ار فقط دارای یک پورت شبکه یا پورت LAN است که دوربین باید در ابتدا به یک سوئیچ شبکه متصل گردد و سپس از سوئیچ به پورت شبکه دستگاه ضبط تحت شبکه متصل شود.

رزولوشن یا تفکیک پذیری بهتر در دوبین‌های تحت شبکه

همان طور که می دانید وضوح تصویر دوربین های مدار بسته آنالوگ با تی وی لاین (Television Line) مشخص می شود (تعداد خطوط افقی تصویر) و قویترین دوربین آنالوگ وضوح تصویر آنچنانی در کیفیت تصاویر ندارد. در عوض در دوربین مداربسته تحت شبکه کیفیت تصویر که حاصل ضرب دو محور X (افقی) و محور Y (عمودی) است کیفیت های بسیار بالاتری را نسبت به کیفیت TVL ارائه می دهد و کیفیت تصویر بر اساس مگاپیکسل شناخته می شود.

استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه با کیفیت تصویر 2 ،3 و 4 مگاپیکسل (Megapixel) برای محیط های بیرونی و فضاهای داخلی بسیار مناسب است و می توان تصاویر را بصورت زنده (Live) یعنی با نرخ 25 فریم تا 30 فریم مشاهده کرد. امروزه برندهای معتبر نظیر داهوا و هایکویژن دوربین های پیشرفته ای با قابلیت های هوشمند با رزولوشن 6، 8 و 12 مگاپیکسل و حتی 4K ارائه کرده اند که می توانند جزئیات محیط را با کیفیت بسیار بالا ثبت نمایند ولی در عوض با افزایش میزان مگاپیکسل فریم این سری از دوربین ها از 25 فریم به 7 تا 12 فریم تقلیل میابد.

از این سری دوربین های مدار بسته با کیفیت 6، 8 و 12 مگاپیکسل عموماً برای مشاهده و ثبت جزئیات در محیط های بزرگ نظیر ترمینال فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن، بیمارستان ها به دلیل بالا بودن مگاپیکسل با ارائه تصویری با تمام جزئیات با کنتراست بالا، به کار گرفته شوند.

توانایی بهتر در نور کم در دوبین‌های تحت شبکه

دوربین های مداربسته تحت شبکه اولیه توانایی لازم جهت تنظیم در نور کم را نداشتند و مکانیزم جبران کننده نور آنها نیز باعث کاهش تعداد فریم ها در تصویر می شد که باعث ایجاد یک تصویر بی کیفیت و نامنظم می شد. اما دوربین های تحت شبکه نسل جدید این قابلیت را دارند تصاویر بهتری را حتی در نور یک لوکس (واحد سنجش نور) هم ایجاد کنند و از حداقل نور موجود جهت دریافت جزئیات بیشتر تصویر تا 25 فریم در ثانیه، بهره ببرند.

قابلیت PoE و تامین برق دوربین مداربسته

برای تامین برق دوربین مدار بسته می بایست از آداپتور 12ولت با جریان 2 آمپر استفاده کرد ولی در اکثر دوربین های مداربسته تحت شبکه علاوه بر منبع تغذیه 12 ولتی می توان از قابلیتی به نام POE (Power over Ethernet) برای برق رسانی استفاده کرد. به این معنا که می توانید فقط با یک کابل، برق رسانی دوربین مداربسته را انجام دهید. با استفاده از POE نیازی به یک کابل برق جداگانه برای آداپتور دوربین ندارید.

نسل های جدید POE این امکان را فراهم کرده است که تجهیزات پر مصرف تر مانند دوربین های مداربسته اسپید دام (PTZ Camera) که دارای قابلیت های مکانیکی نظیر چرخش دوربین و دارای بزرگنمایی اپتیکال هستند نیز بتوان با همان کابل دیتا برق مورد نیاز را تامین کرد. با حذف کابل برق دوربین می توان هزینه های جاری و زمان اجرای پروژه را بهینه سازی کرد و در زیبایی اجرا هم تاثیر مثبتی دارد.

دسترسی به تصاویر ضبط شده دوربین مداربسته بروی شبکه

همان طور که توضیح داده شد هر دوربین مداربسته برای قرار گرفتن در شبکه دارای یک شناسه عددی منحصر به فرد مانند 192.168.1.108 (IP دوربین مدار بسته تحت شبکه داهوا) است که شما با استفاده از این IP می توانید به هر دوربین مدار بسته به صورت مجزا و بدون نیاز به دستگاه ضبط تحت شبکه (NVR) دسترسی داشته باشید.

برای استفاده از حالت ضبط می بایست یک کامپیوتر یا سرور با فضای آزاد در هارد سیستم داشته باشید. با استفاده از مرورگر به دوربین مداربسته با وارد کردن شناسه IP و نام کاربری و رمز عبور لاگین می شوید و سپس در منوی تنظیمات دوربین به بخش ضبط رفته و پس از زمان بندی رکورد می توانید بروی هارد سیستم عملیات ضبط را شروع نماید ولی در دوربین مداربسته آنالوگ همچین قابلیتی وجود ندارد و فقط می توانید با استفاده از دی وی ار تصاویر دوربین مدار بسته را ضبط نمایید.

استفاده از کارت حافظه Micro SD

می توان با استفاده از کارت حافظه Micro SD و وارد کردن آن به دوربین مداربسته که به صورت یک درگاه بروی بورد اصلی تعبیه شده است به صورت جداگانه در صورت نیاز، عملیات ضبط در خود دوربین مداربسته تحت شبکه انجام شود.

قابلیت WiFi در دوربین مداربسته تحت شبکه

در یکسری از مدل های دوربین مداربسته تحت شبکه نیز قابلیت WiFi وجود دارد که برای اتصال بی سیم دوربین به شبکه داخلی وجود دارد. کاربرد بیشتر این نوع دوربین ها در دفاتر اداری و محیط های آموزشی مسقف است چون این مجموعه ها عموماً دارای شبکه بی سیم WiFi هستند و فقط با اتصال یک کابل برق به دوربین مدار بسته، آماده به استفاده می باشند.

 

کارشناسان شرکت الین آماده پاسخگویی به شما مشتریان گرامی می باشند
WeCreativez WhatsApp Support
کارشناس فروش
کارشناس شماره 1
در دسترس
WeCreativez WhatsApp Support
کارشناس فروش
کارشناس شمار 2
در دسترس